Zakupy w sieci

Polacy na zakupach - co kupujemy online?

Grudzień 10 2016

Zakupy online stały się w Polsce zjawiskiem powszechnym. Co ciekawe najnowszy raport o polskim rynku e-commerce zdradza, jakie kategorie produktów najchętniej kupujemy przez Internet. Poniżej znajdziesz krótki artykuł, dotyczący tego, co Polacy najczęściej kupują online. Przeczytaj go koniecznie!

Z raportu „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” wynika, że trzy kategorie produktów najchętniej kupowanych w sieci to: odzież, akcesoria i dodatki (72 proc. badanych deklaruje dokonanie zakupu z tej kategorii) oraz książki, płyty i filmy (68 proc.), a także telefony, smartfony, tablety, akcesoria GSM (56 proc.). Warto wspomnieć o tym, że odzież i dodatki to również produkty najbardziej popularne wśród osób kupujących w zagranicznych serwisach internetowych. Oczywiście miejsca w rankingu popularności ulegają przesunięciom, gdy przyglądamy im się przez pryzmat płci, wieku czy wykształcenia e-konsumentów.

Przede wszystkim dla popularności zakupów odzieżowych w sieci kluczowe są trzy czynniki: cena, wygoda, asortyment. Rzecz jasna nie bez znaczenia jest też wygoda dokonywania zakupów każdego dnia, przez całą dobę, nie ruszając się sprzed komputera można przebierać w ofertach marek z całego świata, często niedostępnych w sklepach stacjonarnych w Polsce. Ponadto problem z brakiem możliwości przymierzenia i obejrzenia towaru rekompensuje się darmową dostawą i niejednokrotnie możliwością bezpłatnego zwrotu zakupionych produktów.

Konsumenci kupujący w sieci mają gwarantowaną możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, niektóre e-sklepy z asortymentem odzieżowym oferują jednak nawet 100 dni na zwrot towarów. Dlatego też bez większego ryzyka ubrania można zamówić, przymierzyć na spokojnie w domu, a następnie bez żadnych lub prawie żadnych konsekwencji odesłać, jeśli nie spełnią naszych oczekiwań.

Warto wspomnieć także o tym, że kobiety częściej niż mężczyźni sięgają po takie kategorie produktów jak odzież, akcesoria i dodatki, kosmetyki, biżuteria i obuwie. Zdecydowanie częściej deklarują także zakupy zabawek i artykułów dziecięcych. Za to mężczyźni natomiast chętniej kupują online szeroko rozumiany sprzęt elektroniczny, oprogramowanie, samochody, artykuły dla kolekcjonerów oraz ubezpieczenia.

Generalnie rzecz ujmując respondenci w wieku 25–34 lat chętniej niż inni sięgają w Internecie po odzież, książki i filmy czy elektronikę. Poza tym częściej niż pozostałe grupy wiekowe kupują też bilety do kina, kosmetyki, artykuły dziecięce. Natomiast rezerwowanie podróży online jest z kolei tak samo popularne wśród użytkowników w wieku 25─34 lat jak i wśród osób 50+ (po 54 proc.). Najstarsza grupa respondentów chętnie kupuje w sieci również sprzęt RTV/AGD (63 proc.).

Udostępnij